Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:       J. van Hulsteijn
Beïnvloedbaarheid:        I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen het aanzien van de gemeente Gennep, het gevoel van veiligheid en het woongenot verhogen. Een opgeruimde en goed onderhouden leefomgeving is het visitekaartje van de gemeente Gennep en maakt de gemeente toeristisch-recreatief aantrekkelijker.
  • Een openbare ruimte waarbij de inrichting en het onderhoud afgestemd zijn op de invloed van klimaatadaptatie, hittestress en regenwater.
  • Verbeterde doorstroming van (vracht)verkeer op gebiedsontsluitingswegen en kernen.
  • De bereikbaarheid van Gennep verbeteren met aandacht voor verkeersveiligheid, sociale veiligheid en doorstroming op lokaal en regionaal niveau. Conform bindende landelijke afspraken is het beleid gericht op  terugdringing van het aantal doden en ernstig gewonden door gedragsbeïnvloeding en fysieke aanpassingen.
  • Veilige en toegankelijke wegen en paden die op een duurzame manier worden onderhouden.
  • We willen het fietsgebruik stimuleren en voor onze inwoners en toeristen een fietsvriendelijke gemeente blijven.
  • Een aantrekkelijk mobiliteitssysteem en betere ruimtelijk economische bereikbaarheid.

Wat zouden we er voor doen?

  • We schakelen BuitenWerk en andere partijen in voor het onderhouden van de openbare ruimte, en waar nodig brengen we de inrichting en het beheer van de openbare ruimte op een duurzame manier op het gewenste niveau. We hebben hierbij nadrukkelijk aandacht voor het versterken van de bermen in het buitengebied en onderhoud aan asfaltwegen en bestratingen.
  • We actualiseren het Wegenbeleidsplan.
  • We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van het GRP. In 2020 staan de volgende locaties op het programma: Schoolstraat en Pottenhoek. Bij de herinrichting houden we rekening met de gevolgen van hittestress en regenwater. Dit doen we door meer groen aan te brengen en regenwater te scheiden van het vuile water.
  • We gaan de Zwarteweg ten noorden van Milsbeek als 60 km/u-zone inrichten en realiseren binnen de bebouwde kom een aantal quick wins om de gevoelens van veiligheid bij aanwonenden en verkeersdeelnemers te vergroten. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan het aanpassen van het kruispunt bij de noordelijke komgrens, het fietsverkeer naar één zijde van de weg brengen en fysiek afscheiden, het aanbrengen van plateaus op de kruispunten of het plaatsen van druppels op de weg en het aanbrengen van stil asfalt.
  • We starten met de voorbereidende werkzaamheden om te komen tot de aanleg van een doorsteek van de Ringbaan naar de N271 om daarmee de Zwarteweg te ontlasten van doorgaand (vracht)verkeer.  
  • We starten met onderzoeken om de overlast van vrachtverkeer in de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide te beperken door de aanleg van een rondweg.
  • We onderzoeken de mogelijkheden om het kruispunt Hoogveld-Groote Heeze-Hoofdstraat  Heijen aan te passen in het kader van de uitbreiding van haven Heijen.
  • We zijn en blijven betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden aan de N271. De (financiële) verantwoordelijkheid voor dit project ligt bij de provincie Limburg.
  • We onderzoeken en verbeteren de fietsveiligheid van het fietspad tussen de rotonde Brabantweg/Spoorstraat en Spoorwegje.
  • We creëren een veilig oversteekpunt voor de schoolgaande jeugd op de Rijksweg ter hoogte van de Grens om het gevaarlijke oversteekpunt bij de Schaafsebosweg weg te nemen.
  • Als eerste stap in het verbeteren van het fietsnetwerk doen we onderzoek naar veelgebruikte fietsroutes en de kwaliteit ervan.
  • We gaan in regionaal verband (Trendsportal) aan de slag met het verbeteren van de verkeerseducatie, onder andere op scholen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • BuitenWerk en andere partijen hebben afgelopen jaar de openbare ruimte naar tevredenheid onderhouden. We hebben op diverse locaties de bermen verbeterd in het buitengebied en onderhoud uitgevoerd aan asfaltwegen en bestratingen. Zo hebben we de Steeg voorzien van nieuw asfalt en grasbetontegels. Verder heeft BuitenWerk de openbare ruimte op het gewenste niveau onderhouden en schoon gehouden. In Heijen en Ven-Zelderheide hebben we enkele voetpaden opgeknapt. Daarnaast hebben we vanuit de wegeninspectie verschillende schades aan asfalt en klinkerwegen hersteld.
  • Voor het gemeentelijk wegennetwerk is een wegbeheerplan opgesteld. Omdat het beleidsplan nog up-to-date is, hebben we ervoor gekozen het bestaande plan te verlengen met 2 jaar. In 2021 wordt opnieuw een wegeninspectie uitgevoerd. Dit plan gaat de basis vormen voor de onderhoudsplanning van de komende jaren.
  • Uitstroomvoorziening Tielebeek (bovenloop Tielebeek) is aanbesteed. In november werd gestart met de uitvoering; eind maart 2021 zijn de werkzaamheden gereed.  

De reconstructie Prins Margrietstraat e.o. is gereed en financieel afgerond.
De reconstructie Schuttersplein en Schoolstraat is in uitvoering. De oplevering vindt plaats in maart 2021. De uitvoering van de reconstructie Pottenhoek is afgerond.

  • Zwarteweg, quick wins: de geplande maatregelen zowel binnen als buiten de bebouwde kom zijn uitgevoerd. Maatregelen betroffen het maken van een fietssluis bij de Ringeloor, herstel van oneffenheden in de weg, het aanbrengen van een drempel bij de Diepen en Verloren land , een asverspringing (slinger) bij de sportvelden, het aanpassen van de belijning en het verbeteren van de entree van de bebouwde kom. Daarnaast is de Zwarteweg buiten de bebouwde kom ingericht als 60 km/u weg.
  • Afgelopen jaar is gewerkt aan een oplossing voor het ontlasten van de kern Milsbeek van vrachtverkeer. De benodigde onderzoeken voor het aanleggen van een verbindingsweg tussen de N271 en de Ringbaan zijn uitgevoerd. We hebben een nieuw tracé bepaald en een landschappelijk inrichtingsplan opgesteld. Het bestemmingsplan voor de verbindingsweg Milsbeek ligt sinds eind december ter inzage.
  • We willen de effecten van de realisatie van de verbindingsweg als input meenemen in de onderzoeken naar het ontlasten van de kernen Ven-Zelderheide en Ottersum. Daarom starten we pas met die onderzoeken nadat de aanleg van de verbindingsweg is gerealiseerd.
  • Voor het kruispunt Hoogveld-Groote Heeze-Hoofdstraat in Heijen is een 7-tal oplossingen geschetst. De herinrichting van dit kruispunt maakt deel uit van het project Uitbreiding Haven Heijen. In dat kader wordt momenteel met initiatiefnemers gesproken over de verdere uitwerking van een voorkeursontwerp.
  • We zijn betrokken bij de uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden aan de N271. De werkzaamheden aan de N271 zijn inmiddels afgerond.
  • Het onderzoek naar de fietsveiligheid op het Spoorwegje en de rotonde Spoorstraat-Brabantweg is gestart en wordt in het voorjaar 2021 afgerond.
  • De fietsoversteek N271 bij de Schaafsebosweg/Lankerseweg is afgesloten. Fietsers moeten nu gebruik maken van de verkeerslichten bij De Grens, waar de fietsers veel veiliger kunnen oversteken.
  • Het onderzoek naar de veelgebruikte fietsroutes heeft nog niet plaatsgevonden. De provincie heeft namelijk opdracht gegeven om in 2021 een zelfde inventarisatie uit te laten voeren in alle gemeenten in Limburg.
  • Uit onderzoek is gebleken dat de subsidie die scholen jaarlijks ontvingen voor verkeerseducatie niet altijd even effectief gebruikt werd. Zo was een deel van de subsidie bedoeld om een leraar vrij te roosteren voor verkeerseducatie, maar in praktijk werd dat lang niet altijd gedaan. Doordat de scholen nu geen geld meer krijgen, maar met punten verkeerseducatie kunnen inkopen, weten we zeker dat elke euro die we subsidiëren ook werkelijk aan verkeerseducatie besteed wordt.

 In 2020 is ook gerealiseerd:

  • We hebben onderzoek gedaan naar een eventuele snelfietsroute tussen Gennep en Nijmegen. Uitkomst van dit onderzoek is dat er weliswaar veel gefietst wordt vanuit Gennep richting Nijmegen maar dat er onvoldoende fietspotentie is om een snelfietsroute aan te leggen. Wel zijn er verschillende verbeterpunten op de huidige routes richting Nijmegen (via de Bloemenstraat en langs de N271) benoemd. We zullen in de meerjarenbegroting het aanpakken van deze knelpunten opnemen.
  • We hebben een parkeerdrukmeting uitgevoerd in een gedeelte van Gennep-zuid (Dr. Schaepmanstraat en omgeving). Uit de parkeerdrukmeting zijn binnen het onderzochte gebied een paar knelpunten naar voren gekomen. De parkeerdruk is erg hoog op de Willem Boyeweg tussen de Watertoren en de Pater Celiestraat. Dit knelpunt gaan we aanpakken door het aanleggen van 6 extra parkeerplaatsen op de hoek van de Willem Boyeweg en de Watertoren. Verder zien we een erg hoge parkeerdruk op de 1 ste Dwarsweg (tussen de Seringenstraat en de Dr. Nolensstraat). Hier is echter voldoende parkeergelegenheid in de aangrenzende straten, waardoor het niet noodzakelijk is hier maatregelen te nemen.  
  • We hebben snelheidsremmende maatregelen genomen op de Eindstraat te Ven-Zelderheide, nadat de eerdere obstakels waren weggehaald omdat er meerdere ongelukken plaatsvonden.
  • Bij het project Weverpark en het fietspad achter de Weverflat zijn alle werkzaamheden inmiddels gereed. Daarmee heeft de westelijke entree van Gennep een enorme boost gekregen.
  • Het project Weverstraat/fietstunnel is naar tevredenheid afgerond. De fietstunnel heeft de verkeersveiligheid voor fietsers enorm verbeterd.
  • Bloemenstraat Fase 3 is gereed en opgeleverd. Het gehele project is nu afgerond.
  • De 1e fase voor het vervangen van de openbare verlichting is uitgevoerd en afgerond. Er zijn totaal 255 armaturen en 40 masten vervangen door led-armaturen.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

2018

2019

2020

Aantal verkeersongevallen

75

73

76

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

16

15

14

Aantal dodelijke verkeersongevallen

1

0

1

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

6

4

5

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

4

7

1

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 20:07:33 met de export van 06/14/2021 19:57:02