Taakvelden

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Portefeuillehouder:          R. Janssen
Beïnvloedbaarheid:        III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Iedereen is in staat om in een schoon en leefbaar huis te wonen, zelfstandig thuis te blijven wonen en schone kleding te dragen.
  • Inwoners zonder schulden.

Wat zouden we er voor doen?

  • We bieden verschillende vormen van ondersteuning aan inwoners die verminderd zelfredzaam zijn en onvoldoende kunnen participeren, zoals hulp bij het huishouden, begeleiding en dagbesteding of ondersteuning van mantelzorgers.
  • Wij anticiperen op de stringentere wettelijke opdracht uit de Wet Gemeentelijke Schuldregeling, die naar verwachting in de loop van 2020 wordt ingevoerd. In de wet komt een plicht tot vroeg-signalering. Gennep heeft de vroegsignalering met nutsbedrijven, woningcorporaties en de grootste zorgverzekeraar al ingevoerd. We bieden daardoor al de pro-actieve begeleiding die in de nieuwe wet verplicht gaat worden aan aan inwoners met bedreigende of niet op eigen kracht op te lossen schulden.
  • Ter voorbereiding op de invoering van het nieuw Verdeelmodel Opvang en Beschermd Wonen dat op termijn gepland staat, zullen in 2020 de kosten van de samenwerkingsrelatie en de dienstverlening voor Beschermd Wonen met de regio Noord-Limburg duidelijk worden gemaakt.
  • We geven uitvoering aan het  plan van aanpak personen met verward gedrag.
  • We voeren de wijzigingen m.b.t. de Wet verplichte GGZ (WVGGZ) vanaf 1/1/2020 uit. Op landelijk niveau is onderkend dat de invoering van deze wet leidt tot een gemeentelijke taakuitbreiding voor veiligheid en het sociaal domein - onder meer het uitvoeren van hoorplicht, het organiseren van een meldpunt en het uitvoeren van verkennende onderzoeken naar aanleiding van meldingen. Deze nieuwe taken vragen om extra (gemeentelijke) uitvoeringscapaciteit. We verwachten ook aanvullende zorgkosten n.a.v. zorgplannen voor casuïstiek die door deze wet meer in zicht komt bij de gemeente. Over de financiële consequenties daarvan vinden momenteel landelijk onderhandelingen plaats.
  • We onderzoeken of de vervoersstroom van dagbestedingscliënten ook via de gemeentelijke  overeenkomst met Omnibuzz kan of dat de zorgaanbieders hiervoor verantwoordelijk blijven.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Wij hebben in 2020 verschillende vormen van ondersteuning geboden aan inwoners die verminderd zelfredzaam zijn en onvoldoende kunnen participeren, zoals hulp bij het huishouden, begeleiding en dagbesteding of ondersteuning van mantelzorgers.
  • We hebben het stelsel van vroegsignalering verder uitgebouwd ter voorkoming van schulden.
  • Vanwege de coronacrisis  heeft de uitvoering van het plan van aanpak personen met verward gedrag vertraging opgelopen. Dit wordt in 2021 uitgevoerd.
  • De financiële doordecentralisatie van Beschermd Wonen is opnieuw uitgesteld, inmiddels tot 2023. We hebben ter voorbereiding van de doordecentralisatie van Beschermd Wonen ambtelijk deelgenomen aan voorbereidende regionale werkgroepen en projectgroepen.  De kosten van de samenwerkingsrelatie en de dienstverlening voor Beschermd Wonen met de regio Noord-Limburg worden duidelijk in het eerste kwartaal van 2021.
  • We hebben in het kader van de Wet verplichte GGZ geen zorg in hoeven zetten ter uitvoering van de zorgplannen. De Wvggz is geen dwangwet. Er wordt ingezet op preventie en vrijwillige acceptatie van hulp door cliënten. We hebben met succes preventieve begeleiding ingezet. Mede door extra inzet van bemoeizorg hebben wij intensieve zorgplannen kunnen voorkomen.
  • We hebben conform planning samen met de regio onderzocht of vervoer naar dagbesteding voortaan door Omnibuzz uitgevoerd zou moeten worden in plaats van door alle afzonderlijke zorgaanbieders. Uit dit onderzoek  is gebleken dat het niet wenselijk is deze vervoersstroom bij Omnibuzz onder te brengen. Dit is nogmaals onderstreept vanuit onderzoek in het kader van de inkoop 2022. Vervoer naar de dagbesteding Wmo blijft de taak van de aanbieders van de dagbesteding zelf.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

2018

2019

2020

Cliënten met een maatwerkarrangement WMO

792

948

nnb

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 20:07:33 met de export van 06/14/2021 19:57:02