Paragrafen

COVID

Openbare orde en veiligheid | Het Covid-19 virus heeft gezorgd en zorgt nog steeds voor grote druk op onze capaciteit. Het lokaal vertalen van de landelijke maatregelen verloopt naar tevredenheid, maar blijft onverminderd aandacht vragen. De resterende capaciteit hebben we ingezet daar waar dit het hardst nodig was. Ondanks Corona zijn alle werkzaamheden gecontinueerd. Borgen van de gemeentelijke crisisorganisatie, bestuurlijke advisering met bijbehorende overleggen, en bijdragen aan verbeteringen, oefeningen en trainingen. Onze werkzaamheden en activiteiten zijn beheersmatig en gericht op het continueren van de huidige standaard. In het kader van de Corona crisis is de lokale crisisorganisatie operationeel.

Als gevolg van de coronamaatregelen heeft er dit jaar slechts 1 evenement plaatsgevonden, dit is zonder problemen verlopen. Ondanks de bijzondere context omtrent de jaarwisseling betreffende maatregelen omtrent het Covid-19 virus en het landelijk vuurwerkverbod, is de jaarwisseling rustig en goed verlopen.

De Veiligheidsregio Limburg Noord (VRLN) heeft in verband met Covid-19 extra werkzaamheden uitgevoerd die niet kunnen worden betaald uit de bestaande begroting.
Inmiddels is duidelijk dat de Veiligheidsregio’s in Nederland rechtstreeks door het Rijk gecompenseerd worden voor de uitvoering van de extra werkzaamheden in verband met Covid-19. Hierdoor wordt geen extra beroep gedaan op gemeenten.

Economische ontwikkeling | De coronacrisis heeft de ondernemers van de gemeente Gennep hard geraakt. Zo hebben de centrumondernemers als gevolg van de coronamaatregelen hun prioriteiten bij moeten stellen. Waar voorheen onder andere aandacht bestond voor investeringen in het esthetisch karakter van het eigen vastgoed, kwam de nadruk nu te liggen op het overleven en de bedrijfscontinuïteit. Dit merkten we ook in het type vragen die gesteld werden door de ondernemers aan de centrummanager. Deze heeft zich naast zijn kernactiviteiten bestaande uit de facilitering van de uitvoering van de Centrumvisie en acquisitie, moeten bezigen met het doorverwijzen van ondernemers naar de gemeente. Acquisitie is hierbij op een lager pitje komen te staan. Gezien de huidige situatie en ter borging van de continuïteit van de uitvoering van de Centrumvisie, is het wenselijk gebleken om het centrummanagement te verlengen vanuit de gemeente.  

Bij de uitvoering van de Bedrijventerreinenvisie is vertraging ontstaan bij verschillende actiepunten waar middelen voor zijn gevraagd. Denk hierbij aan de middelen die vrijgemaakt zijn voor de inzet van een duurzaamheidsmanager, het opstellen van een plan van aanpak ten aanzien van het accountmanagement en de ontwikkeling van een communicatieapplicatie voor ondernemers. Deze actiepunten worden in samenwerking met het Duurzaam Bedrijven Overleg (in het vervolg: DBO) ter hand genomen. De actiepunten genoten in 2020 niet de hoogste prioriteit door de komst en het aanhouden van de coronacrisis. Zo heeft het DBO zich met name beziggehouden met het opstarten en de uitvoering van de corona teststraat. De uitvoering van de actiepunten en de bijbehorende middelen zijn dan ook overgeheveld naar 2021.    

Toeristenbelasting | Tijdens de eerste lockdown waren er, door de sluiting van campings en hotels geen/nauwelijks overnachtingen in de gemeente. Vanaf mei/juni kwam het toerisme weer redelijk goed op gang. De mooie (na-)zomer heeft een gunstige invloed gehad, maar in hoeverre dit de tegenvallende inkomsten over de lockdown-maanden weer goed maakt, is nog onduidelijk.
In 2021 wordt gewerkt met kwartaalaangiftes voor de toeristenbelasting, hiermee is sneller het effect duidelijk van de maatregelen.

Voor de overige belastingen zitten de effecten naar verwachting met name in hogere leegstand (bedrijven) en verwachte stijging van de kwijtschelding en oninbaar verklaringen. Deze effecten zijn echter pas op langere termijn zichtbaar.

Evenementen en Kermissen | In 2020 zijn de meeste evenementen niet doorgegaan, wat terug te zien is in het aantal verstrekte subsidies en jaarlijkse bijdragen. Voorbeelden hiervan zijn de doorkomst van de Nijmeegse Vierdaagse en Summmertime. Ook zijn alle kermissen, behalve die in Milsbeek, afgelast.

Onderwijs | In lijn met de afspraken tussen VNG en de taxibranche garandeert de gemeente Gennep, onder voorwaarden, 80% van de omzet, gebaseerd op het rittenschema gereden in de periode voorafgaand aan de scholensluiting. 
De gymzaalverhuurders zijn voor het onderdeel gymnastiekonderwijs voor 100% gecompenseerd.

Sportbeleid | Doordat binnensportaanbieders gedurende de periode maart-juni geen gebruik van de zalen mochten maken, maar grotendeels wel hun huur bij exploitant Optisport door moesten betalen, heeft het College besloten deze huur te compenseren. Later is hier een Rijksregeling voor gekomen, waardoor de gemeente het grootste deel weer gecompenseerd kreeg van het Rijk. Voor het najaar (oktober-december) is deze regeling verlengd. Op verzoek van exploitant Optisport heeft de gemeente de 3 e kwartaalvergoeding voor de exploitatie al in het voorjaar uitgekeerd, om Optisport op deze wijze te ondersteunen. De gemeente heeft in coronatijd iedere 4 tot 8 weken haar sportaanbieders uitgenodigd voor een overleg met de wethouder, waarin zij o.a. aan konden geven hoe het hen financieel verging. Hierdoor kon het College de vinger goed aan de pols houden en indien nodig op tijd ingrijpen. In de praktijk zijn er nog geen sportaanbieders in echte problemen gekomen.

subsidies aan verenigingen/instellingen | Het college heeft in 2021 besloten om geen subsidie over 2020 terug te vorderen, indien vanwege corona een instelling/ vereniging niet in staat is geweest hun reguliere activiteiten uit te voeren, dan welde reguliere prestaties te leveren. Dit betreffen subsidies hoger dan € 2.500 die vallen binnen de subsidieregeling Ondersteunen Basisinfrastructuur sociaal domein en de subsidieregeling Muziekonderwijs. Deze subsidies worden definitief vastgesteld.

Openbare bibliotheek | Tijdens de eerste lockdown is de bibliotheek enige tijd gesloten geweest. Na een voorzichtige opstartfase zijn de openingstijden begin september verruimd tot ongeveer 70% van de tijden van vóór de Corona-maatregelen. Vanaf 15 december is wederom sprake van sluiting en is de afhaalbibliotheek opnieuw ingevoerd. Wij hebben geen compensatiebedrag aan Biblioplus hebben verstrekt. Wel is sprake dat er nog een bedrag ad € 4.000 wordt teruggevorderd. Dit is een bedrag voor de Kenniskeuken dat in 2020 niet is besteed aan activiteiten.

Ontwikkeling bijstandsuitkeringen | Ondanks de coronacrisis is het aantal bijstandsuitkeringen in 2020 licht gedaald. Het aantal WW uitkeringen (uitbetaald door de UWV) is daarentegen wel gestegen. De stijging van de WW in Gennep bedroeg 6%. Dit is de laagste stijging voor alle gemeenten van Limburg en ligt ook duidelijk onder het landelijk gemiddelde. Vooralsnog lijken we te kunnen bogen op een robuuste arbeidsmarkt.

Begeleiding naar werk | Tijdens de coronacrisis is de ondersteuning van werkzoekenden en van inwoners met beschut werk, doorgegaan. Uiteraard met inachtneming van alle benodigde veiligheidsmaatregelen. Zo zijn langdurig werkzoekenden extra begeleid. Er gingen méér mensen aan het werk en ook de financiële resultaten verbeterden. Er zijn geen wachtlijsten voor beschut werk.

Armoede en schulddienstverlening | We zagen afgelopen jaar wel een toename in ondersteuningsvragen van gezinnen met een laag inkomen, zoals bijzondere bijstand en jeugdfondsen. Dit is niet gerelateerd aan de coronacrisis, maar een uitvloeisel van de doelstelling uit ons collegeprogramma om de toegangsdrempels voor deze voorzieningen te verlagen.

WSW | Binnen de veiligheidsvoorschriften van RIVM en Veiligheidsregio zijn de werkzaamheden in de sociale werkvoorziening doorgegaan. Er zijn geen besmettingen opgetreden. Er is extra ondersteuning ontvangen van de rijksoverheid voor coronamaatregelen. Die waren in 2020 ruimschoots toereikend. In de sociale werkvoorziening is het exploitatietekort ook in 2020 weer verder verminderd.

Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers (TOZO) | De TOZO is een van de maatregelen om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De regeling is voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers. Het voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt. En in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Tozo 1 gold tot mei, Tozo 2 was voor de maanden juni t/m september en Tozo 3 tot maart 2021. Tozo 4 zal gelden voor de maanden april t/m juni 2021

Gemeenschapsaccommodaties | De inkomsten van onze gemeenschapsaccommodaties zijn door de coronamaatregelen behoorlijk gedaald. Er hebben immers geen activiteiten en evenementen kunnen plaatsvinden. Ook de vaste inkomsten van huurders/gebruikers zijn weggevallen. Wij hebben aan alle gemeenschapshuizen gevraagd om inzicht te geven in hun inkomsten. Op basis daarvan hebben we een compensatie uitgekeerd aan D’n Toomp, De Uitkomst en De Goede Herder. Het merendeel hiervan is gedekt vanuit de rijksmiddelen die Gennep heeft gekregen voor compensatie aan gemeenschapshuizen. Voor ’t Hökske geldt dat we extra financiële ondersteuning via een subsidie voor de maaltijdbezorging toekennen.

WMO eigen bijdragen | In verband met het coronavirus heeft het Rijk besloten dat de eigen bijdrage collectief niet worden geïnd/ gefactureerd als de beoogde Wmo-ondersteuning feitelijk in enige maand niet werd geboden. Dit gold voor in ieder geval de maanden april en mei. Zorgaanbieders zijn opgeroepen om – vanwege de getroffen maatregelen - waar mogelijk volwaardige alternatieve vormen van zorg en ondersteuning te bieden. Helaas was dat was niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld voor hulp bij het huishouden tijdens de lockdown. Deze bijdragen zijn in genoemde maanden niet geïnd bij de Gennepse inwoners.

Jeugdzorg/WMO | Bij Jeugdhulp en de Wmo zien we momenteel een toenemende vraag van zwaardere zorg. Voor de Wmo was dat in de 2 e helft van 2020 ook al te merken. Tijdens de intelligente lockdown is voor bestaande cliënten de zorg veelal doorgegaan. Ook voor jongeren die reeds in verblijf met behandeling zaten is de zorg ongewijzigd gecontinueerd. Voor ambulante cliënten is vaak zorg op afstand geboden middels telefoon of videobellen. Maar voor nieuwe cliënten is de zorg aanvraag  vaak uitgesteld en wordt die nu alsnog gedaan. De hulp bij het huishouden heeft gedurende de lockdown even stil gelegen, maar is vervolgens met de nodige voorzorgsmaatregelen (bijvoorbeeld dat de client buiten bleef wanneer er gepoetst werd) toch weer uitgevoerd.

Ook dagbesteding heeft veelal stilgelegen. Na de lockdown zijn de groepsvoorzieningen weer van start gegaan, maar kon men er - vanwege de spreiding van de groepen en het beperken van het aantal deelnemers per activiteit (conform de RIVM richtlijnen)- minder vaak heen. Problemen zijn vaak verergerd waardoor nu zwaardere hulp nodig is bijvoorbeeld via ophoging pgb’s of via uitbreiding van uren ondersteuning en hulp bij het huishouden. Dit zien we ook terug in de toenemende kosten.

Voor vervoer zien wij een ander beeld. De vraag naar vervoer is, vanwege de coronamaatregelen, sterk afgenomen. De doelgroep van de Wmo bestaat veelal uit ouderen en of mensen met een toch al kwetsbare gezondheid. Zij zijn daarom - ook uit eigen beweging - terughoudend om deel te nemen aan groepsactiviteiten. Door de lockdown is het aantal vervoersbewegingen met 90% gedaald vergeleken met 2019 en de jaren daarvoor. Na de versoepelingen rondom de zomerperiode zijn de vervoersbewegingen aangetrokken naar tussen de 40-60% van het aantal ritten. Voor de weggevallen ritten zijn de vervoerders - conform de oproep van het Rijk – via een regeling gecompenseerd.

Daarnaast zijn er meerkosten omdat het Rijk ons verzocht heeft om aanbieders te compenseren voor gemiste omzet. Hiertoe zijn op het niveau van Noord-Limburg  afspraken gemaakt. Momenteel loopt nog een meerkosten compensatieregeling  waarbij aanbieders kosten die zij zonder de Corona crisis niet zouden hebben gemaakt, gecompenseerd krijgen. Hierbij moet worden gedacht aan onder meer beschermingsmaterialen, (tijdelijke) huisvesting vanwege afstandsregels en extra schoonmaak. Deze meerkosten worden door het Rijk gecompenseerd.

Ruimtelijke ordening | De af te handelen werkzaamheden rondom vergunningverlening (informatieverzoek – vooroverleg – aanvraag) is in 2020 met 35% gestegen ten opzichte van 2019. Het zou kunnen dat dit verband houdt met Covid-19. We zien namelijk dat veel van onze burgers als gevolg van de beperkende maatregelen zich zijn gaan bezig houden met het verbeteren van de eigen woning. Maar het is niet mogelijk om dit met zekerheid vast te stellen.
V.w.b. het toezicht en handhaven op verleende vergunningen en periodieke controles is de invloed van corona duidelijk zichtbaar. In de eerste ‘lockdown’ hebben alle werkzaamheden hieromtrent stil gelegen. In de loop van het 2 e kwartaal 2020 zijn deze werkzaamheden weer opgestart en zijn de alternatieve mogelijkheden tot controle uitgebouwd. Voor het gehele jaar betekent dat zo’n 25% van de taken niet is uitgevoerd. Dit betreffen m.n. de reguliere controles op gebied van milieu

Dienstverlening | Een groot deel van de voorbereiding van het Corona proof organiseren van de tweede kamer verkiezingen heeft in 2020 invulling gekregen.
De dienstverlening door de organisatie is in belangrijke mate gerealiseerd. Vanzelfsprekend waren maatregelen nodig om deze op een veilige manier invulling te geven, maar gaandeweg is sprake van gewenning. Ook zijn we bijv. rijbewijzen gaan bezorgen om de burgers tegemoet te komen.

Bestuur | De raad heeft vanaf de beperkingen voor fysieke bijeenkomsten nagenoeg alle bijeenkomsten digitaal gehouden. Uitzonderingen waren er voor de raadsvergaderingen rond de aanbeveling voor een nieuwe burgemeester in juli, welke in ’t Trefpunt in Milsbeek plaatsvond, de in schoolbankopstelling georganiseerde raadsvergaderingen van september en oktober en de installatievergadering van burgemeester Teunissen op 5 oktober, welke in Pica Mare plaatsvond. Met de fysiek gehouden vergaderingen op de genoemde externe locaties waren extra kosten gemoeid van in beide gevallen enkele duizenden euro’s, vanwege ict-voorzieningen en catering, zaalhuur.
Vanwege de door corona noodzakelijke extra streaming van voorbereidende raden en informatiebijeenkomsten zijn eveneens extra kosten gemaakt. Alles bijeen genomen gaat het om minder dan € 10.000 extra. Doordat er onder meer een beperkte heidag, geen raadsuitje heeft plaatsgevonden, of afsluitende bbq waren er ook meevallers. Al met al zijn er geen overschrijdingen opgetreden.

Organisatie/bedrijfsvoering | COVID-19 raakte de bedrijfsvoering breed. De organisatie focuste zich op welke fysieke dienstverlening noodzakelijk was, welke bezetting (en ondersteuning) daarvoor nodig was, versnelde de uitrol van mobiele faciliteiten, vervroegde de introductie van digitale ondertekening, vergrootte het gebruik van videobellen en telefonisch overleggen en maakte dat de voor-, maar ook de nadelen van thuiswerken goed in beeld kwamen.
Vanaf maart 2020 konden medewerkers niet meer op kantoor werken. In eerste instantie werden (nood-)voorzieningen en maatregelen getroffen om het werken ook thuis mogelijk te maken.
Daarnaast werd de kantooromgeving op basis van de 1,5 mtr-maatregelen ingericht en voor klanten/burgers werden voorzieningen getroffen om binnen de corona-voorschriften het gemeentehuis te kunnen bezoeken. De verlenging van de maatregelen om zoveel mogelijk thuis te werken (tot minimaal april 2021), leidt er toe dat we moeten onderzoeken welke voorzieningen aanvullend noodzakelijk zijn om hieraan verantwoord te kunnen voldoen

De meeste medewerkers werken thuis. Hiervoor zijn faciliteiten beschikbaar. De Corona heeft niet geleid tot een hogere uitval van medewerkers.  

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 20:07:33 met de export van 06/14/2021 19:57:02