Taakvelden

8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Taakveld 8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Portefeuillehouder:         R. Peperzak
Beïnvloedbaarheid:         III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Professionalisering van het vergunningverleningsproces.
  • Stimuleren van duurzame (woning)bouw en gasvrijmaken van bestaande woningen.
  • Een vergunningverleningsproces dat adequaat voorbereid is op de invoering van de Omgevingswet.

Wat zouden we er voor doen?

  • We gaan inwoners verleiden hun (bestaande) woningen gasvrij te maken door het beschikbaar stellen van informatie over onder andere subsidiemogelijkheden.
  • We intensiveren de samenwerking van Vergunningen, Handhaving en Toezicht tussen Venray, Mook en Middelaar, Horst aan de Maas en Gennep.
  • Ter voorbereiding van de Omgevingswet worden structuren gecreëerd voor vergunningverlening teneinde de activiteiten van ketenpartners in het (omgevings)vergunningenproces te integreren. Dit geldt onder meer voor provincies en waterschappen waarvan diverse vergunningen en ontheffingen wordt geïntegreerd de omgevingsvergunning.
  • We maken in het kader van de Omgevingswet afspraken met bovengenoemde ketenpartners over de wijze (termijn, vorm, inhoud) waarop zij het college adviseren in verband met de uitbreiding van activiteiten die worden geregeld in de omgevingsvergunning zodat de snelheid en effectiviteit van vergunningverlening voor onze inwoners op peil blijft.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Het gasvrij maken van woningen is nadrukkelijk belicht tijdens de duurzaamheidsmarkt op 1 februari 2020. Daarnaast is het een vast gespreksonderwerp in het kader van adviesgesprekken door het GELG (energieloket).
  • Er zijn verschillende stappen gezet in het intensiveren van de samenwerking van Vergunningen, Toezicht en Handhaving tussen Venray, Horst aan de Maas en Mook en Middelaar (NNL-samenwerking). In eerste instantie is onderzocht of er meer gemeenten interesse hebben om deel te nemen aan deze samenwerkingsconstructie. Dit bleek niet het geval, waarna is ingezet in het opstellen van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Voordat een nieuwe overeenkomst tussen de vier partijen gesloten kan worden, dient eerst de Gemeenschappelijke Regeling tussen Venray en Horst aan de Maas afgewikkeld te worden. Dit proces is nog niet afgerond. Naar verwachting zal in 2021 de nieuwe samenwerkingsovereenkomst worden gesloten.
  • De, met 25 andere overheidsinstanties, gezamenlijke implementatie van het nieuwe systeem voor het afhandelen van vergunningsaanvragen (Squit2020) heeft vertraging opgelopen. Oorzaak is het, door de leverancier Roxit, niet kunnen voldoen aan de technische vereisten. In 2020 is hier hard aan gewerkt. De verwachting is dat Gennep in de eerste helft van 2021 zal overgaan op het nieuwe systeem.
  • In verband met het uitstel van de Omgevingswet zijn er nog geen concrete afspraken gemaakt met de ketenpartners over de wijze (termijn, vorm, inhoud) waarop zij het college adviseren. Dit zal in de loop van 2021 verder vorm krijgen.

Beleidsindicatoren

Omschrijving

2018

2019

2020

Gemiddelde WOZ-waarde  (x 1.000 €)

221

233

253

Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen)

3,5

1,5

5,1

Demografische druk 1)

77,2%

78,08%

78,06%

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in €

639

632

670

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in €

696

683

729

1) De verhouding tussen de productieve leeftijdsgroep (20-64) en de niet-productieve leef- tijdsgroepen (0-19) en 65+

Deze pagina is gebouwd op 06/14/2021 20:07:33 met de export van 06/14/2021 19:57:02